Web-analytiikan hyödyntäminen markkinoinnin ja liiketoiminnan kehittämisessä 🚀
Ennen web-analytiikan käyttöönottoprosessin aloittamista on hyvä tiedostaa, että web-analytiikassa on olemassa useita eri tasoja.
Alimmalle tasolle pääsee vain muutaman minuutin ajallisella panostuksella. Vastaavasti suurten yritysten vaatimat analytiikkajärjestelmät vaativat huomattavia rahallisia ja ajallisia panostuksia. Onkin olennaisen tärkeää valita oikeat ja omaan liiketoimintaan liittyvät työkalut, menetelmät ja metriikat. Yleinen lieveilmiö web-analytiikassa on, että dataa kasataan valtavia määriä, mutta sitä ei juuri ollenkaan hyödynnetä päätösten tekemisen tukena. Tästä syystä kysymykset kuten "miksi web-analytiikkaa tarvitaan?" ja "mitä/miten web-analytiikan tarjoamaa dataa hyödynnetään?" ovat hyvin olennaisia jo ennen analytiikkaprosessin alkumetreillä.
Kävijäseurannan työkaluista suosituin vaihtoehto on Google Analytics. Pienyrittäjien parissa Google Analyticsin ilmaisuus on selvä myyntivaltti: yli 75 % pk-yritysten verkkosivuista hyödyntää kävijäseurannassaan Google Analyticsia. Google Analyticsin käyttöä tukee myös sen vahva sisäänrakennettu integraatio Googlen maksetun mainonnan järjestelmän (Google Ads) kanssa. Isommissa yrityksissä suositaan maksullisia vaihtoehtoja kuten Adobe Analytics ja Piwik Pro mm. lainsäädäntöön liittyvistä syistä. Yksinkertaisimmillaan kävijäseurannan integroiminen osaksi verkkosivustoa edellyttää vain muutaman koodirivin lisäämistä oikeaan kohtaan. Sitä ennen kävijäseurannan sovelluksessa on tietenkin huolehdittava erinäisten asetusten oikeellisuudesta, mikä on usein huomattavasti aikaavievämpi tehtävä.
Pelkkä kävijäseuranta tarjoaa harvoin arvokasta dataa, mistä syystä kävijäseurannan asennukseen yhteydessä luodaan nk. tapahtumaseuranta. Tapahtumaseuranta mahdollistaa käyttäjien tekemien toimintojen, esim. yksittäisten tuotteiden ostoskoriin lisäämisen seurannan ja arvottamisen. Tapahtumaseuranta luodaan joko manuaalisesti koodaamalla tai käyttämällä tagipohjaisia koodivapaita työkaluja kuten Google Tag Manager.
Vaikka kävijäseurannan sovellukset tarjoavat laajat ja monipuoliset käyttöliittymät datan käsittelyyn, monet yrityskäyttäjät toivovat saavansa mukautettuja raportteja ja dashboardeja datastaan. Etenkin jos dataa kasataan ja kerrytetään useasta eri järjestelmästä (esim. Google Analytics + Google Ads + Meta Ads + BigQuery), ovat mukautetut raportointijärjestelmät ainut tapa kokonaisuuden hahmottamiseksi. Tämä edellyttää visuaalisten raportointityökalujen, kuten Looker Studio tai Microsoft Power BI käyttämistä. Tässä yhteydessä voi nousta esille myös tarve SuperMetricsin kaltaisille dataintegraatiopalveluille.
Monelle yritykselle historiallinen data on kultaakin kalliimpaa, sillä se mahdollistaa mm. tarkempien ennusteiden laatimisen sekä pitkäjänteisen etenemisseurannan. Kävijäseurannan palveluiden oletusarvoisesti tarjoama 2–14 kuukauden datan säilytysaika onkin tästä syystä monelle yritykselle aivan liian lyhyt. Tilanteen kiertämiseksi web-analytiikkaan dataa on mahdollista tallentaa tietokantoihin (esim. Googlen BigQuery ja Microsoftin SQL Server), josta sitä voidaan tarpeen mukaan kysellä ja noutaa raportointia varten.